گزارش برنامه کویر گناباد

تاریخ انتشار: شنبه 1 آبان 1400 ساعت 07:00
بخش: -

⭕گزارش برنامه کویر گردی گناباد

🔹روز شنبه اول آبان ماه 1400، ساعت 7صبح از ایستگاه آزادی 43 ، سفرمان را به مقصد شهر تاریخی گناباد و به منظور پیمودن کویر و شن های روان آغاز کردیم.
🔹در طول مسیر و در ۵۵ کیلومتری جنوب شرق تربت حیدریه و هفت کیلومتری فیض‌آباد به روستای مهنه که بنای آرامگاه ابوسعید در آن  واقع شده است رسیدیم. و ازین مجموعه تاریخی نیز بازدید کردیم و مورد استقبال و پذیرایی بسیار گرم تولیت این مکان مقدس قرار گرفتیم.
🔹ساعت 12:30 به شهرستان گناباد رسیدیم. شهر کهن ترین و عمیق ترین قنات جهان، شهر مدرسه تاریخی نجومیه، شهر تاریخی سفال، شهر سلسله نعمت‌اللهی، شهر خانه های سنتی، شهر ملامظفر گنابادی از بزرگترین دانشمندان علم نجوم و  از منجمین دربار شاه عباس صفوی، شهر ادیب بزرگ ایران استاد محمدپروین گنابادی،شهر  شیخ وارسته و روشن ضمیر علامه بهلول و ...
🔹پس از اسکان در اقامتگاه تاریخی قوامیه واقع در روستای ریاب و صرف نهار، راهی کویر روشناوند شدیم
🔹 پس از رسیدن به شهر روشناوند سوار یکدستگاه نیسان شدیم و به دل کویر زدیم و با طی مسافت ۲۵کیلومتری به بخش زیبایی از کویر رسیدیم. تپه های شنی چشم ها را نوازش می کرد و عشق در دلهامان زنده می نمود.
🔹همیشه کویر را دوست داشته ام، پهنه ای پر رمز و راز و اسرار آمیز تا دور دست های آن، نه چیزی می بینی نه صدایی می شنوی، اما در دل همین سکوت ماورایی چیزی ضربان دارد، نوری سوسو می زند و توصیفش محال!
 🔹همنوردان شروع به پیمایش و بالا رفتن از تپه ها نموده و مشغول عکاسی و ثبت لحظات شدند.
 🔹هوا هنوز تاریک نشده بود که آتشی زیبا برپا کردیم و کم کم بچه ها دور آن جمع شدند. آوازهای شاد دسته جمعی خواندیم و صفای شب کویر و لحظات پرشور سفر را ماندگارتر کردیم…
🔹در کویر ستاره می بارد، شن می رقصد و سکوت جاری می شود، این جا نمایش سخاوت خداست که به انسان ارزانی داشته است
🔹سپس به اقامتگاه برگشتیم و پس از استراحت یکی از غذاهای محلی گناباد بنام جوش پره صرف کردیم.
🔹در روز یکشنبه دوم آبان ماه، صبحانه مفصلی نوش جان شد و در ساعت 9 راهی بازدید از مسجد جامع گناباد مربوط به سده هفتم هجری قمری شدیم و سپس از موزه مردم شناسی و مدرسه نجومیه  بازدید نمودیم و پس از آن راهی بازدید از قنات قصبه گناباد شاهکار آبی منحصر به فرد در جهان شدیم، در  این بازدیدها از راهنمای خبره و بسیار مسلط بهره مند بودیم که باعث شد بازدید باکیفیت تری داشته باشیم.
🔹سپس به اقامتگاه برگشتیم و از حضور هنرمندان موسیقی و رقص محلی، که به اقامتگاه آمده بودند، و دیدن هنرنمایی آنان به وجد آمدیم و شور و انرژی مان دو چندان شد.
🔹 سماور ذغالی مان که همیشه به راه بود و چای با ظروف سفالی در کنار دوستان جان می چسبید.
🔹پس از دیدن مراسم، نهار خوشمزه ای صرف کردیم و استراحت مختصری و راهی کارگاه سفالگری شدیم ، راستی از سوغاتی های گناباد نظیر  سفال، نان و شیرینی های محلی خرید کردیم و چه مردمان مهمان نوازی بودند.
سپس رهسپار مشهد شدیم و ساعت  حوالی۲۲ به مشهد رسیدیم.
🔹تشکر از تک تک همسفران عزیز این برنامه، درجه یک بودند و دلتنگشون هستم
🔹تشکر از مدرس محترم کوهنوردی استاد جواد محیط که همراهمون بودند و از تجربیات ارزندشون بهره مند شدیم.